lördag 9 mars 2013

Nu är det snart för varmt för att använda mössa...

Jag har virkat ett pannband efter det här grundmönstret. Jag valde att börja med 25 lm då jag ville ha ett lite bredare pannband. Garnet jag använt mig av är Freja och virknål 3,5.

Jag vet vad jag tycker, men det vore kul att veta vad ni tycker. Vilket pannband är snyggast? Ska jag använda den virkade blomman eller blomman gjord av spets?


 
 
Den virkade blomman gjorde jag på frihand och här är mönstret om någon vill göra en likadan:
 
virka 60 lm
varv 2 : virka 1 stolpe i varje maska
varv 3: virka 3 stolpar i första, 3 stolpar i andra och 1 fast maska i tredje. Fortsätt sedan på samma sätt hela varvet ut.
 
När du virkat detta kan du snurra ihop blomman och sy ihop den på undersida.
 
Klar!
 
 
Om du är sugen på att göra en spetsblomma kan du göra så här:
 
Börja med att trä en garnbit/tråd längst ner på spetsen.
 
Dra ihop garnet och klipp av spetsen efter önskad storlek. Knyt ihop garnbitarna.

 

Gör likadant en gång till fast denna gång så att det inte blir något hål i mitten.
 

                     
Lägg den lilla spetsblomman i den stora och sy ihop spetsarna på baksidan.

 
Lycka till!!
 
Kram Carolina

3 kommentarer:

  1. Så fine begge to! Den blondeblomsten var veldig fin, så stemmer på den :) Elin

    SvaraRadera
  2. Jag gillar spets! Dessutom blev det lite annorlunda mot det andra du gjort, om man nu vill det... Duktig du!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni för fina kommentarer! Jag tycker precis som er att den med spets blev bäst :) Nu har pannbandet flyttat hem till systeryster :)

    SvaraRadera